Als lid van Groot Utrecht en medewerker van de Rabobank, wil ik onderstaand artikel graag met jullie delen. Wellicht is dit interessant voor jullie eigen organisatie.
Hartelijke groet,
Paul de Jong
AFM schrijft: ‘Het post-corona-optimisme van begin 2022 heeft plaatsgemaakt voor een steeds breder gevoelde omslag in sentiment en economie, ingezet door de Russische inval in Oekraïne. De gasprijsexplosie heeft de koopkracht van huishoudens en winstgevendheid van het bedrijfsleven onder druk gezet. De financiële markten in Nederland hebben de turbulentie vooralsnog goed doorstaan. De onzekerheid blijft echter hoog’.
Als Rabobank voelen wij als geen ander dat er iets moet gebeuren. De maatregelen die de overheid heeft ingezet om particulieren en ondernemers te ondersteunen, bieden enige verlichting. Helaas is dit niet genoeg. De Rabobank draagt graag bij aan het financieel welzijn van zowel werkgever als werknemer. Financiële stress heeft immers invloed op gezondheid, geluk en prestaties. Ook bestaat het risico op loonbeslag via de werkgever. Uit onderzoek blijkt dat 62% van de werknemers problemen in hun financiële situatie ervaart. Volgens onderzoek kampen ruim 1,2 miljoen huishoudens met problematische schulden, wat tot gevolg heeft dat deze medewerkers zich minder goed kunnen concentreren en 20% minder productief zijn. Daarnaast veroorzaken financiële zorgen ook een hoger ziekteverzuim. Mensen met stress melden zich gemiddeld zeven dagen per jaar extra ziek. Dit heeft direct effect op de winstgevendheid van een onderneming. Om deze stress te verlagen, of zelfs te voorkomen, zijn goede begeleiding en informatievoorziening belangrijk. Wanneer mensen beter zijn voorbereid op de toekomst, kunnen zij stress beperken.
Wat doet Rabobank
Rabobank heeft hier veel aandacht voor. Wij ondersteunen u graag bij het investeren in het financieel welzijn van uw medewerkers. Zoals met het geven van inzicht in inkomsten en uitgaven, nu en later. Dit alles doen we binnen ons strategisch thema ‘Financieel Gezonder Leven’. Niet alleen voor de eigen medewerkers, maar zeker ook voor de particuliere klant en de ondernemer. Maar ook voor de medewerkers van de ondernemer. Hiervoor organiseren wij bijeenkomsten via de bedrijfskringen, ondernemersverenigingen en vergelijkbare bestaande netwerken van bedrijven. Tijdens deze bijeenkomsten informeren wij de ondernemer over wat mogelijk is en waar medewerkers terecht kunnen. Dit doen wij samen met onze partners. Tijdens deze bijeenkomsten krijgt de ondernemer concrete adviezen, verwijzen wij naar de mogelijkheden die er zijn en gaan wij in op het voorkomen en terugdringen van financiële stress. De bijeenkomsten vinden plaats in december en januari. De exacte data en verdere informatie volgt. Bij interesse is aanmelding al mogelijk en zullen wij u uitnodigen voor deze komende bijeenkomsten. Interesse kan kenbaar gemaakt worden via het volgende e-mailadres: communicatie.mn@rabobank.nl o.v.v. ‘FGL ondernemersbijeenkomst’.